Članice Evropske unije so edine izmed držav po vsem svetu, ki svojim potnikom skoraj vseh vrst prevoza zagotavljajo pravice do odškodnine v primeru nevšečnosti, kot so zamude. Največ pravic se uveljavi v letalskem prometu, v sklopu katerega so opredeljena tako merila kot tudi izjeme, ko lahko najeti prevoznik odkloni odgovornost ter višine morebitnih odškodnin za nepravilnosti med potovanjem.
Pravice potnikov v letalskem prometu so urejene z Uredbo EU261/2004, ki je veljavna na poletih znotraj EU (vključno z Islandijo, Norveško in Švico). Velja torej za polete, ki so v celoti opravljeni na območju vseh 31 evropskih držav, poleg tega pa tudi za polete z letališča iz ene od 31 omenjenih držav kamor koli drugam po svetu.
V EU veljajo pravila, ki jih morajo letalske družbe izpolniti, ko gre za pravice potnikov, in sicer v izrednih dogodkih. Vsak dogodek je opredeljen z obsegom pravic potnikov do izplačila morebitne odškodnine.
V primeru že omenjenih nepravilnosti, kot so zamude, so potniki upravičeni do oskrbe. Letalska družba jim mora zagotoviti tako osvežilne napitke kot tudi obroke hrane, vse to pa mora biti urejeno v skladu s čakalnim časom. Kadar je prenočitev nujna, je treba poskrbeti tudi za hotelsko nastanitev (vključno s prevozom od nastanitve do letališča in obratno). Potniki imajo pravico tudi do dveh telefonskih klicev ali dveh sporočil, ki ju mora omogočiti letalski prevoznik. Do odškodnine imajo po uredbi pravico potniki, ki so imeli odpovedan let, jim je bilo onemogočeno vkrcanje ali pa ima njihovo letalo zamudo (v izrednih okoliščinah odškodnina ne velja, tako da je treba vsak primer presojati posebej).
Ko govorimo o višji sili, imamo navadno v mislih vse tisto, na kar prevoznik nima vpliva oziroma česar nikakor ne more preprečiti. V to spadajo nadzor zračnega prostora, politična nestabilnost, varnostna tveganja in seveda neugodne vremenske razmere.
Tehnične težave na letalu ali opremi letala zaradi neustreznega vzdrževanja (zračni most, zunanje stopnice za izstop in vstop itd.) zagotovo ne štejejo kot okoliščine višje sile.
Večina zavrnitev vkrcanja se zgodi po krivdi potnikov, in sicer zaradi prepoznega prihoda, neveljavne osebne listine in zdravstvenih ali varnostnih zadržkov ter v primeru, da ne koristimo vseh predhodnih poletov na isti rezervaciji. V zgoraj omenjenih primerih prevozniku ni treba izplačati odškodnine ali potniku ponuditi pomoči.
V kolikor ste prijavo pred poletom naredili pravočasno in z veljavno rezervacijo ter vam letalski prevoznik zavrne vkrcanje zaradi razlogov operativne narave ali zaradi prevelikega števila prodanih vozovnic, lahko svojo pravico do odškodnine zahtevate na podlagi EU uredbe 261/2004.
Obveznosti letalskih prevoznikov narekuje uredba, veljajo pa, če let zamuja:
Odpoved leta pomeni, da prvotno predvideni let ni bil izveden.
Potnikom odškodnina ne pripada, če:
V primeru odpovedi poleta, zamude ali celo zavrnitve vkrcanja obstajajo različna merila, ki določajo, kdaj je potnik upravičen do odškodnine in kdaj ne.
Višina odškodnine je odvisna od razdalje poti, relacije in končne zamude ter znaša:
Kaj pa v primeru službene poti? Čeprav je plačnik vozovnice delodajalec, je upravičenec do odškodnine vedno potnik, čigar ime je navedeno na vozovnici.
Pri izplačilu odškodnine so merila za vse nepravilnosti enaka, in sicer mora zamuda na namembno letališče znašati najmanj tri ure. Vzrok ne bi smel biti odvisen od okoliščin višje sile, še manj pa od krivde potnika.
Pri uveljavljanju pravice imate na voljo tri možnosti. Prva je letalski prevoznik, kateremu lahko zahtevek za odškodnino pošljete na njegovem obrazcu, ki ga ima običajno objavljenega na spletni strani, ali pa uporabite vseevropski obrazec za kršitve pravic potnikov v letalskem prometu. V kolikor ne dobite odgovora v primernem roku ali letalski prevoznik zavrne izplačilo odškodnine, je lahko vaša naslednja opcija nacionalni organ za letalstvo v državi dogodka. Če omenjeni postopki ne zaležejo, vam preostane še sodni postopek (evropski postopek za spore majhne vrednosti). Svoj upravičen zahtevek lahko vložite na sedežu letalskega prevoznika, in sicer v državi odhoda ali prihoda. Pritožbeni roki se razlikujejo od države do države.
Za več informacij nas kontaktirajte https://www.visokaodskodninaplaninsec.si/